Szukając mieszkania patrzyliśmy głównie na takie do remontu – ze względu na wysokie ceny mieszkań deweloperskich, ale też dlatego, że chcieliśmy zrobić wszystko po swojemu 🙂 No i udało się – znaleźliśmy mieszkanie w bloku z wielkiej płyty, które wymagało generalnego remontu. I chociaż myśl o remoncie generalnym była przerażająca, to jakoś daliśmy radę. 😉
Chciałabym podzielić się z Wami naszymi doświadczeniami – mam nadzieję, że przyda się to tym z Was, którzy ten remont mają jeszcze przed sobą. Dzisiaj opowiem trochę o harmonogramie robót – jak go przygotować i po co on właściwie nam potrzebny.
Harmonogram robót – od czego zacząć
Kupując mieszkanie do generalnego remontu raczej mało kto decyduje się w nim od razu mieszkać (przy naszym zakresie robót nie byłoby to w ogóle możliwe ;)), a płacenie dwóch czynszy albo pomieszkiwanie u kogoś przez dłuższy czas nie jest zbyt fajnym rozwiązaniem. Dlatego dobrze przygotować sobie szacunkowy harmonogram robót, aby wiedzieć mniej więcej kiedy skończą się najbardziej uciążliwe roboty i będziemy mogli się wprowadzić.
Przygotowując taki harmonogram wiemy też kiedy i co zamówić, oraz na jaki termin umówić się z konkretnymi fachowcami.
Na początku musimy stworzyć listę rzeczy do zrobienia – najlepiej po prostu na kartce rozpisać sobie główne zadania i potem rozbijać je na mniejsze.
U nas takimi głównymi zadaniami były:
- demolka (przygotowanie mieszkania do remontu),
- wymiana instalacji elektrycznej,
- wymiana instalacji gazowej,
- wymiana instalacji hydraulicznej,
- wymiana kaloryferów,
- wymiana drzwi,
- sufity podwieszane,
- ściany – gładź lub płyty,
- wyrównanie podłóg,
- malowanie,
- płytki,
- biały montaż (urządzenia w łazience),
- zabudowa kuchenna + AGD.
To są bardzo ogólne zadania, które wiedzieliśmy, że trzeba będzie wykonać. Oczywiście nie u każdego będą takie same, wszystko zależy od stanu mieszkania (przychodzi mi na myśl jeszcze np. wymiana okien czy wylewki, itp).
A skąd mamy właściwie wiedzieć co jest do zrobienia? Niektóre rzeczy są oczywiste (jak np. malowanie ;)), ale co jeśli chodzi np. o stan instalacji, których nie widać od razu gołym okiem? Warto już podczas kupowania mieszkania pytać właścicieli kiedy były wymieniane, w jakim są stanie, z użyciem jakich materiałów zostały wykonane. Warto też przejść się do zarządcy budynku i dowiedzieć się jaki jest stan instalacji w samym budynku i a nóż będzie on też wiedział coś o samym mieszkaniu. 🙂
Inne zadania jak np. sufity podwieszane czy gładzie na ścianach to już kwestia wyboru – jeśli ściany są w dobrym stanie może wystarczy tylko malowanie? Jeśli są bardzo krzywe może trzeba je obłożyć płytami gk? To wszystko zależy – zależy od tego jaki jest stan mieszkania i jaki jest Wasz budżet, a tym samym na co możecie sobie pozwolić (o budżecie opowiem więcej w następnym wpisie).
Jeśli nie znacie się totalnie na remontach warto przyjść pooglądać mieszkanie z kimś, kto się na tym zna. Może to być ktoś z rodziny, znajomy, który miał niedawno remont, a idealnie ktoś, kto tymi remontami zajmuje się na co dzień.
No dobra mamy już ogólny zarys tego co jest do zrobienia – przechodzimy do kolejnego etapu.
Szczegółowy harmonogram remontu mieszkania
Czas na rozpisanie bardziej szczegółowych zadań. Każda duża rzecz do zrobienia będzie się składać z wielu mniejszych zadań – warto sobie to rozpisać jak najbardziej szczegółowo, tak aby nasz harmonogram był jak najbliższy faktycznemu postępowi robót. 🙂
Jeśli nie mamy pojęcia z jakich etapów mają się składać niektóre zadania warto popytać. Czy to kogoś kto miał już remont, czy to kogoś kto te remonty wykonuje (serio, dobrym pomysłem jest wzięcie kogoś z ekipy budowlanej aby nam powiedział co jest do zrobienia). Można też poszperać na youtubie, który jest kopalnią remontowych filmików. 😉
Nasze główne etapy rozbiliśmy na takie mniejsze zadania:
- DEMOLKA
- Wyniesienie starych mebli, sprzętu, lamp
- Zerwanie tapet
- Zerwanie podłóg
- Zerwanie gumolitu na podłogach
- Demontaż profili na suficie
- Skucie płytek
- Demontaż szafy
- Zerwanie drewnianych paneli ściany+sufit
- Demontaż prysznica
- Demontaż zlewu, muszli
- Demontaż parapetów
- Wyburzenie ścianki
- Demontaż ościeżnic
- Wyniesienie gruzu do kontenera
- INSTALACJA ELEKTRYCZNA
- Rozrysowanie instalacji
- Wykonanie bruzd pod instalację elektryczną
- Kupienie kabli itp
- Położenie nowej instalacji elektrycznej
- Skrzynka – montaż i podłączenie
- Przeniesienie licznika
- Montaż gniazdek elektrycznych
- INSTALACJA GAZOWA
- Wymiana instalacji gazowej
- Wymiana piecyka gazowego
- INSTALACJA WOD-KAN
- Wymiana/poprowadzenie instalacji wod-kan
- Zmiana przyłączy wod-kan
- WYMIANA KALORYFERÓW
- Montaż zaworów na kaloryferach
- Wybór i kupienie odpowiednich kaloryferów
- Wymiana kaloryferów
- REKONSTRUKCJA
- Montaż konstrukcji pod sufity podwieszane
- Montaż sufitów podwieszanych, szpachlowanie, szlifowanie płyt
- Uzupełnienie ubytków w ścianach
- Wyrównanie ścian
- Płyty na ściany
- Gładź na ściany
- Montaż parapetów
- SUFITY, ŚCIANY, PODŁOGI, MONTAŻ
- Gruntowanie sufitu
- Malowanie sufitu
- Montaż wanny, przymiarki ceramiki sanitarnej
- Hydroizolacja łazienki
- Wyczyszczenie ścian
- Gruntowanie ścian
- Malowanie ścian
- Układanie płytek na ścianach
- Fugowanie płytek na ścianach
- Montaż miski sedesowej, umywalki, baterii
- Wyrównanie podłóg
- Układanie płytek podłogowych
- Fugowanie płytek podłogowych
- Ułożenie podkładu pod panele
- Układanie podłogi – panele
- Zamontowanie listew przypodłogowych
- INNE MONTAŻE
- Montaż drzwi wewnętrznych
- Montaż drzwi wejściowych
- Montaż zabudowy kuchennej
- Montaż zlewu w kuchni
- Montaż sprzętu AGD
- Montaż pralki
- Montaż mebli w łazience
- Montaż lamp
- Montaż karniszy
No już się z tego zrobiła dużo konkretniejsza lista. Jedziemy dalej. 🙂
Harmonogram remontu w excelu
Według mnie excel idealnie nadaje się do tego, żeby wykonać w nim harmonogram robót. 😉 A już najlepiej zrobić sobie arkusz excelowski w dokumentach google i mieć go zawsze przy sobie. Oczywiście można go też zrobić w innym programie, albo na kartce – to wszystko zależy od Was. Ja pokażę Wam jak wyglądał nasz excelowski harmonogram, który bardzo nam się przydał.
W poprzednim kroku rozbiliśmy prace na mniejsze zadania, ale to jeszcze nie wszystko. Teraz trzeba je jeszcze bardziej rozbić, a dodatkowo przypisać do pokoi. 🙂 I tak na przykład malowanie – to zadanie można rozbić jeszcze na warstwy (malowanie pierwszej i malowanie drugiej warstwy) oraz na pokoje (malowanie salonu, malowanie kuchni, malowanie sypialni, itd).
I teraz jak to wyglądało w naszym excelu – pierwsza kolumna to zadania do wykonania (czyli to co przed chwilą opisałam), druga kolumna to pokój, w którym daną rzecz trzeba zrobić (np. wspomniane malowanie powielone tyle razy ile mamy pokoi i obok nazwy pokoi), kolejna kolumna to szacowany czas, a następnie kalendarz z poszczególnymi dniami.
Zadania podzieliłam na etapy (jw. demolka, instalacje, ściany sufity podłogi, montaże, reszta). Kolorami pozaznaczałam też te zadania, które chcieliśmy wykonać samodzielnie. U nas była to głównie demolka, ale zastanawialiśmy się też nad malowaniem (w końcu nie starczyło nam czasu, a ekipa zrobiła to bardzo sprawnie :)).
No i teraz najważniejsze – jak oszacować czas na wykonanie danego zadania? Powiem od razu, że nie jest to proste zadanie i że ani trochę nie uważam się za specjalistkę w tym temacie. 🙂 A propos specjalisty, to właśnie takiego najlepiej spytać się o to co ile może trwać. Kogoś z doświadczeniem z remontami, kogoś kto remont miał niedawno, a najlepiej kogoś z naszej ekipy remontowej.
Ja oszacowałam czas poszczególnych zadań bardzo na oko. Podpytałam trochę innych, poszukałam w internecie i założyłam czas wykonania danego zadania z zapasem, bo jak wiadomo – z remontami nigdy nie wiadomo. 🙂 W moim excelowskim harmonogramie z kalendarzem, kolorem szarym zaznaczałam kratki (dni), w którym dane zadanie powinno zostać wykonane, a później zielonym zaznaczałam kiedy zostało faktycznie zrobione. Dzięki takiemu graficznemu przedstawieniu poszczególnych robót widziałam, co ma być po kolei, co trzeba najpierw załatwić, jakiego fachowca kiedy zamówić i z czym trzeba się będzie spiąć. 😉
Jeśli macie jakiś ustalony termin na wprowadzenie się do nowego mieszkania – zaznaczcie go na czerwono. 🙂 Do tego dnia powinniście wykonać przynajmniej te zadania, które umożliwią mieszkanie w nowym miejscu. Rzeczy takie jak malowanie, płytki czy lampy zdecydowanie mogą poczekać już na po przeprowadzce. 🙂
Harmonogram pokazuje nam co trzeba robić po kolei i w jakim terminie musimy się z danym zadaniem zmieścić.
Jak już dogadaliśmy się z ekipą remontową co do ich zakresu robów, również zaznaczałam to w moim excelu. Osobnym kolorem miałam zaznaczone ich zadania oraz dni, w których mają się zmieścić z robotą.
Do pozostałych zadań trzeba było znaleźć odpowiednich fachowców. Przeważnie trzeba to robić ze sporym wyprzedzeniem, bo niestety ze względu na to, że dobrych fachowców jest mało, a remontów sporo, czasem trzeba długo czekać, albo… zapłacić więcej. Także jeśli macie do wymiany instalacje dzwońcie od razu po elektryka, hydraulika czy innego fachowca i dogadujcie się na konkretny termin. No i zapiszcie to w swoim harmonogramie, tak aby ich wszystkich ze sobą zgrać. Nie jest to prosta sprawa, coś o tym wiem. 😉 I niestety czasem nawet harmonogram nie pomaga, gdy umawiasz się z kimś, a on na przykład nie odbiera telefonów… ale jak my daliśmy radę, to Wy też dacie. 🙂
Powtórzę się, ale to może zaoszczędzić Wam sporo nerwów – najlepiej już na początku zorientować się w terminach fachowców. Wspomniałam już o tych od instalacji, ale mam też na myśli wymianę okien, drzwi, montaż klimatyzacji, kładzenie płytek, wykonanie mebli kuchennych itp. My np. na drzwi czekaliśmy 6 tygodni (czego na początku nie przewidzieliśmy) i niestety montaż odbywał się już przy pomalowanych ścianach. Zaś na elektryka, który miał nam podpiąć skrzynkę do nowego licznika w ogóle się nie doczekaliśmy. 😀 Przez długi czas stary kabel z licznikiem wystawał sobie z podłogi, a wokół niego były położone płytki… Czasem nie wszystko idzie po naszej myśli, ale teraz przynajmniej jest co wspominać. 😉
Harmonogram i budżet remontu
Poniżej możecie pobrać szablon harmonogramu remontowego oraz szablon rozpiski budżetu remontowego w excelu.
Mam nadzieję, że arkusze Wam się przydadzą 🙂
Po otwarciu arkusza możesz go pobrać: Plik > Pobierz
Remontowy harmonogram robót
Dla mnie, jako osoby, która lubi mieć wszystko poukładane i działać zgodnie z planem, taki harmonogram to remontowy must have. Dzięki niemu od razu widzieliśmy co jest do zrobienia, od czego zacząć i co przygotować.
Dawno się tak nie rozpisałam, ale remont to naprawdę temat rzeka. 🙂 Mam nadzieję, że komuś z Was przyda się nasza rozpiska i pomysł na excelowski harmonogram. Może chociaż trochę pomoże Wam to oszczędzić nerwów podczas tego ciężkiego zdania jakim jest remont. Dajcie znać czy są jakieś tematy związanie z remontem mieszkania, o których byście poczytali. Już powoli przygotowuje się wpis o budżecie remontowym – stay tuned!
Trzymam kciuki za Wasz bezproblemowy remont. 🙂
no cudo! czy jest szansa na harmonogram remontowy i harmonogram budżetowy w .xls otrzymać? Jestem zachwycona, my właśnie zaczynamy, bardzo by mi to pomogło. No chyba uwzględniłaś totalnie wszystko! Brawo!
Dziękuję! Cieszę się, że wpis Ci się przydał 🙂
Napisz proszę do mnie na czesc@origamifrog.pl prześlę Ci co mam 🙂
No i powodzenia z remontem! 🙂
Super! Wymienione wszystko co potrzebne i większość o której bym nawet nie pomyślał. Bardzo dziękuję za rozjaśnienie tematu remontu. 😉 Czy również mógłbym prosić o harmonogram remontowy i harmonogram budżetowy w .xls
na adres lukasz.ebelewicz@gmail.com
Pozdrawiam Serdecznie i czekam na więcej tak wartościowych wpisów 😁
Dzięki! Cieszę się, że wpis się przydał 🙂
Arkusze już poszły na maila. Pozdrawiam! 🙂
Świetny artykuł! Pewnie o połowie tych rzeczy pomyślałbym dopiero w trakcie remontu :/ Jeśli można to również prosiłbym o arkusze 🙂 Pozdrawiam serdecznie! (lukaszlatocha@wp.pl)
Dziękuję i cieszę się, że się przydał 🙂 Arkusze już poleciały na maila 🙂
Super artykuł ! Bardzo dobrze się czyta i można w nim znaleźć wiele pomocnych rad. Jeżeli to nie problem to również prosiłbym o arkusz na email: szczodry.aleksander@gmail.com Pozdrawiam 🙂
Dziękuję za miłe słowa 🙂 mail już poleciał 🙂
Super opisane 🙂 Bardzo proszę o arkusz: miziolek.tomasz@gmail.com
Pozdrawiam!
Dzięki! Mail już wysłany 🙂 Pozdrawiam!
O! Spadłaś mi z nieba 🙂 Wysłałam do Ciebie maila 🙂 Pozdrowionka!
Cieszę się, że mogłam pomóc :)) Pozdrawiam!
Wooow cudowny wpis, wysłałam do Ciebie e-mail w sprawie arkusza, oczywiście jeżeli to możliwe 🙂 Pozdrawiam:)
Dziękuję 🙂 Chętnie prześlę Ci arkusze, niestety nie dostałam chyba Twojego maila 🙁 możesz przesłać jeszcze raz wiadomość na czesc@origamifrog.pl ? Pozdrawiam!
Wooos cudowny wpis, napisałam do Ciebie e-mail w sprawie arkusza, oczywiście o ile to nie problem. Z góry dziękuję 🙂 Pozdrawiam 🙂
Hej, właśnie zaczynam generalny remont od podstaw. Zaciekawil mnie twój artykuł. Czy mogłabyś mi podesłać arkusz na lukasz220412@wp.pl?
Świetnie napisane. Jestem przed kupnem mieszkania i bardzo pomógł mi ten wpis. Czy również mogę prosić o arkusze na email twix4@tlen.pl Bardzo dziękuję 🙂
Dziękuję 🙂 mail właśnie poszedł 🙂
Cześć 🙂
Planuję remont, a w zasadzie jestem u jego progu, a tempo planowania mnie trochę przerosło i nie umiem skontrolować budżetu, harmonogramu i potrzebnych materiałów, czy mógłbym sie posiłkować Twoim excelem? twoje wpisy o harmonogramie i szacowaniu budżetu już mi trochę pomogły. Widze, że wszyscy maila podrzucali, to ja pozwolę sobie tez zostawić (salahan@op.pl).
Thank you from the mountains 🙂
Cześć! Planowania przy remoncie trochę jest… mam nadzieję, że moje arkusze choć trochę w tym pomogą 🙂 mail własnie poszedł, pozdrawiam! 🙂
ŚWIETNY artykuł! czy ja tez mogłabym prosić o przesłanie arkusza? Mój adres mailowy: agata.mazurek100@gmail.com
U mnie też zamieszanie ….a szablon wygląda super i mi też może bardzo pomóc. Byłabym tak wdzięczna za przesłanie go:)
Z góry tak bardzo dziekuję.
Może ktoś przy okazji jest wstanie polecić dobrą ekipę remontową?
Pozdrawiam,
Agata
Dzień dobry, szukając info jak przeprowadzić remont trafiłem na Pani stronę z poradami i wskazówkami. Też mam stare mieszkanie do odnowienia, aczkolwiek póki co tylko łazienkę i kuchnię z przedpokojem. Pokoje zostawiam jak się budżet zwiększy 🙂 A co do budżetu, to czy jest szansa także otrzymać magiczny Excel? 🙂 Mój mail to salahan@op.pl
Pozdrawiam,
MM
Super artykuł! Pewnie o połowie tych rzeczy
pomyślałbym dopiero w trakcie remontu :Pozdrawiam serdecznie! alan.gocek22@gmail.com
Również poproszę o przesłanie arkusza (bialymurzyn@vp.pl). Z góry dziękuję 🙂
Pani Edyto! zabieram sie wlasnie za przygotowanie do remontu mieszkania i również byłbym wdzieczny za harmonogram i budze remontu. moj mail to subs4958@gmail.com
Dziekuje!
I ja będę niezmiernie wdzięczny za ten arkusz, jak i wzór budżetu remontowego, bo wygląda petarda! 😀 mrjdarkwood@gmail.com
No jest super! Też poproszę o arkusz harmonogram remontu na maila: vincentmoth@gmail.com. Z góry dziękuję!
Również poprosìłbym o arkusz :)))
mateusz888@op.pl
Super projekt 🙂 Bardzo proszę o arkusz 🙂 bambo82@wp.pl
Hej, super wpis. Czy mogę prosić o przesłanie arkusza na mail: goska.rew@gmail.com?
Pzdr, Gośka
Dzień dobry ! Bardzo przydatny i obszerny wpis ! Czy mogę poprosić o przesłanie arkusza na e-mail : aga9630@onet.pl ?
Z góry bardzo dziękuję !
super materiał poproszę o arkusz na marek-dziuba@wp.pl
Cześć! Piękny i dokładny opis zarówno harmonogramu jaki i budżetu 😉 Właśnie się szykuje do remontu i byłbym bardzo wdzięczny za wysłanie tych arkuszy na maila nkpr.gdansk@gmail.com . Byłyby bardzo pomocne.
Pozdrawiam Robert
Dzień dobry,
Bardzo przydatny i dokładny wpis:) o wielu rzeczach można zapomnieć przy remoncie. Byłbym bardzo wdzięczna gdybym również mogła poprosić o arkusze;) wysłałam maila;)
Pozdrawiam!
Witam, szykuję oraz planuje remont mieszkania w bloku z wielkiej płyty, przeczytałem artykuł i pomógł mi zaprowadzić mnie w kilku kwestiach czy mogę prosić o harmonogram na maila piotrekmak456@wp.pl
Dobrego dnia, zachwyciłem się wpisem a że przymierzam się do remontu generalnego domu dla Mamy to chciałem to sobie dobrze zaplanować. poproszę takżę o materiały 🙂 Zaraz wyślę maila.
Czy jest szansa na wysłanie excela?
Hej,
Super artykuł 😉 przymierzamy się do remontu i chciałbym zmobilizować męża do pracy, czy możesz podesłać Twój harmonogram?
Ela
Dzięki 🙂 Już poszło na maila 🙂
Hej,
Mega szczegółowo opracowany temat.
Czeka mnie remont, mogę również prosić o przesłanie harmonogramu oraz budżetu na maila?
Dziękuję!
Dzień dobry
właśnie rozpoczynamy remont naszego wymarzonego mieszkania, bardzo prosimy o przesłanie go również na maila pborkowskk@gmail.com
Pozdrawiamy serdecznie 🙂
Cześć Edyta, bardzo pomocny wpis.
Jeśli mogę prosić o przesłanie harmonogramu na; humphreys@o2.pl. Bardzo dziękuje. Pozdrawiam serdecznie Kasia
Dzień dobry, szukając info jak przeprowadzić remont trafiłem na Pani stronę. będę niezmiernie wdzięczny za ten arkusz, jak i wzór budżetu remontowego, bo wygląda petarda!
KAROL.DRAZEK@GMAIL.COM
Hej,
super artykuł, można prosić o xls?
keyle0770@gmail.com
Pozdrawiam.
Dzień dobry. Bardzo treściwy artykuł. Bardzo ułatwi mi planowanie remontu. czy mógłbym prosić o taki harmonogram na maila
tomasz.buchacz92@gmail.com
Pozdrawiam.
Cześć! Świetny artykuł.
Wysłałam @ z prośbą o arkusz Excel. Mam nadzieję, że nie za późno!
Pozdrawiam.
dzień dobry. bardzo dziękuję za ciekawy wpis. Czy również można prosić o dwa arkusze na maila: klop3311@gmail.com ?
Świetny artykuł! Dzięki niemu zrozumiałem, jak kluczowe jest przygotowanie harmonogramu remontu mieszkania przed rozpoczęciem prac. Podkreślenie znaczenia planowania etapów remontu pomaga uniknąć chaosu i opóźnień. Warto również zwrócić uwagę na kosztorys remontu, aby kontrolować wydatki i dostosować je do budżetu. Dzięki tym wskazówkom wiem, jak ważne jest ustalenie kolejności prac remontowych, co pozwala na sprawną realizację projektu. Dziękuję za cenne informacje!