fbpx

Jak oszacować budżet ślubny?

Jedną z pierwszych rzeczy jakie powinniście zrobić, gdy zaczynacie już planowanie ślubu i wesela, jest oszacowanie budżetu na tę okazję. Wesele to spory wydatek, musimy więc wiedzieć ile chcemy i przede wszystkim ile możemy na nie przeznaczyć na co zwrócić uwagę przy pierwszym szacowaniu budżetu ślubnego.

Jak oszacować budżet ślubny
Od czego zacząć planowanie ślubu - Harmonogram przygotowań do druku

Jak oszacować budżet ślubny?

Weźcie kartkę papieru lub otwórzcie arkusz excela – dla mnie zdecydowanie wygodniejszą opcją jest ta druga. 🙂 Wypiszcie tam wszystkie rzeczy potrzebne do organizacji ślubu i wesela, a obok wpiszcie orientacyjne kwoty (zobaczcie w planerze ślubnym co trzeba zaplanować).

Specjalnie dla Was przygotowałam pusty arkusz excelowski – możecie go sobie skopiować i używać do woli.
Arkusz google – budżet weselny – aby skopiować go do siebie, kliknij „Plik” > „Utwórz kopię” i zapisz arkusz na swoim dysku google.

Jak oszacować budżet ślubny
Zdjęcie wykonane przez Piotra Zwarycza obiektiv.pl

Od czego zacząć planowanie budżetu ślubnego

Najważniejszą informacją będzie liczba gości – powinniście przygotować taką wstępną listę na samym początku. Ta liczba będzie decydować o tym, ile wydacie na salę i jedzenie oraz ewentualne noclegi. Koszt tych rzeczy to przynajmniej 1/3 wydatków na wesele. Pamiętajcie też, aby w tej liczbie uwzględnić usługodawców – co prawda jeśli będzie to tylko fotograf i DJ to koszt za bardzo się nie zmieni, jeśli jednak chcecie 6 osobowy zespół, fotografa i dwóch kamerzystów, to robi się z tego trochę większa suma.

Ważne będzie też to, w jakim terminie decydujecie się na wesele – czy będą to oblegane miesiące i impreza w sobotę, czy miesiące np. zimowe, albo wesele w inny dzień tygodnia. Wybierając mniej popularne terminy możecie sporo zaoszczędzić – często sale i usługodawcy mają zniżki na takie okazje. Będziecie mieli też większy ich wybór. 🙂

Warto zastanowić się również czy będzie to wesele jedno czy dwudniowe.

Jak oszacować budżet ślubny
Zdjęcie wykonane przez Piotra Zwarycza obiektiv.pl

Jak policzyć koszty ślubu i wesela?

Ok, przechodzimy do konkretów. Wypiszę Wam tutaj rzeczy, które powinniście uwzględnić we wstępnym budżecie, wraz z szacunkowymi kosztami. Pamiętajcie jednak, że ceny będą się różnić – głównie w zależności od miejsca wyprawiania wesela. Starałam się podać tutaj widełki z jakimi spotkałam się podczas organizacji naszego wesela. Wiadomo, że ktoś może chcieć suknię od projektanta za kilka tysięcy, a ktoś znajdzie dobrego fotografa amatora za dużo niższą cenę. Myślę jednak, że lepiej brać pod uwagę wyższe kwoty i trochę przeszacować na wstępie, niż od razu nastawiać się na najniższe i potem tylko dokładać… 😉

  • Sala i jedzenie – koszt za osobę około 200 zł. W mniej obleganych miejscach, czy mniejszych miejscowościach ceny mogą zaczynać się już od 150 zł, zaś w tych bardziej popularnych będzie to prędzej 250 zł wzwyż. Dzieci przeważnie jedzą za 80%-50% ceny.
  • Noclegi – jeśli będziecie mieć dużo gości przyjezdnych, warto zastanowić się nad wykupieniem dla nich noclegów. Jeśli planujecie wesele dwudniowe to raczej konieczność. Noclegi możecie wykupić w hotelu, w którym macie wesele lub w pobliskich apartamentach/domkach. Pamiętajcie, że przy drugiej opcji będziecie musieli załatwić kogoś do transportu. Koszt noclegu w hotelu to około 100-200 zł za osobę (często hotele mają promocje dla gości weselnych). W wynajmowanych osobno domkach/pokojach może być oczywiście taniej.
  • Alkohol – jeśli chodzi o wódkę, to liczy się 0,5 l na głowę (wesele jednodniowe). Koszt butelki oczywiście zależy od tego jaki rodzaj wybierzecie. 🙂 Jeśli chcecie mieć też inne alkohole również uwzględnijcie to w budżecie.
  • Tort, ciasta, słodki stół, wiejski stół – tort to koszt około 8-15 zł za osobę. Ciasta – jedna blacha na 10 osób, koszt około 30 – 100 zł (zależnie od rodzaju ciasta). Cena słodkiego stołu to około 20 zł za osobę, mniej więcej tak samo stół wiejski.
  • Wystrój sali i ceremonii – ten koszt zależy od wielu czynników – jakie kwiaty wybierzecie, czy będziecie wypożyczać czy kupować inne dekoracje, czy będziecie stroić sami czy wynajmiecie dekoratorkę. Najlepiej załóżcie sobie jakąś kwotę, której nie chcecie przekroczyć i tego się trzymajcie. Tutaj można sporo zaoszczędzić, ale też nieźle popłynąć. 😉 Dekoracja sali weselnej to koszt od 1500 zł wzwyż.
  • Papeteria ślubna – zaproszenia to koszt od 1,5 do nawet 10 zł za sztukę. Do tego dochodzą winietki, zawieszki, plany stołów, menu, księga gości, itp. (oczywiście nie musicie mieć tego wszystkiego 🙂 ). Załóżcie ile możecie ogólnie wydać na papeterię.
  • Ceremonia ślubna – opłata za dokumenty w USC wynosi 84 zł. Ślub cywilny w plenerze to koszt 1000 zł. Jeśli bierzecie ślub kościelny to tutaj koszta mogą się sporo wahać – weźcie pod uwagę opłatę „co łaska” dla księdza, dla organisty, opłatę za zapowiedzi, ewentualnie za dekoracje czy sprzątanie kościoła.
  • Suknia ślubna i dodatki – możecie kupić nową, szytą na miarę, używaną lub wypożyczyć. W zależności od wybranej opcji koszt sukni może wahać się od 300 do 6000 zł albo i więcej. 🙂 Średnio w salonie suknia kosztuje 2-3 tys zł. Do tego buty, biżuteria i inne dodatki.
  • Fryzura i makijaż – fryzura ślubna to koszt ok. 100 zł, makijaż ślubny to koszt ok. 150 zł. Pamiętajcie, że często robi się też makijaż i fryzurę próbną, za którą płaci się zwykle tyle samo.
  • Garnitur i dodatki – garnitur to koszt około 300 – 1500 zł. Do tego koszula, buty, spinki do mankietów i inne dodatki.
  • Obrączki – koszt obrączek to około 1000 zł za najprostszy model i więcej za bardziej złożone wzory. Możecie też przetopić własne złoto – wtedy koszt robocizny to 300 zł wzwyż (też zależnie od wzoru).
  • Fotograf – koszt około 4000 zł. Oczywiście możecie znaleźć kogoś zdolnego, kto dopiero zaczyna, a jego prace bardzo Wam się podobają, w cenie np. 1500 zł. Ja jestem jednak wybredna jeśli chodzi o zdjęcia i pisałam do sporej liczby fotografów i fotografek, które zdjęcia przypadły mi do gustu – ich ceny wahały się o 3800 do 5000 zł.
  • Kamerzysta – tutaj podobnie jak z fotografem. Cena może różnić się również ze względu na zawartość oferty – kamerzystów może być dwóch, mogą mieć też np. drona – wtedy cena na pewno będzie większa.
  • DJ / Zespół – DJ/wodzirej to koszt około 2500 – 4000 zł. Zespół od 4000 zł wzwyż.
  • Animator/ka – jeśli planujecie mieć sporo dzieci na weselu warto zastanowić się nad wynajęciem animatorki. Koszt około 100 zł za godzinę.
  • Transport weselny – Jeśli macie sporą odległość z ceremonii na salę weselną trzeba zastanowić się nad transportem gości oraz nad późniejszym rozwiezieniem ich do domów. Koszt wynajęcie autokaru to około 500 zł (wszystko zależy na jak długo, na ile osób i na jakie odległości). Tutaj również możecie zastanowić się, czy będziecie wypożyczać samochód, który zawiezie Was do ślubu. Koszt wynajmu samochodu do ślubu to około 400 – 1000 zł.
  • Inne – prezenty dla rodziców, albumy, dodatkowe atrakcje – tutaj wszystko zależy od tego co planujecie. 🙂 Mogą to być małe koszty, ale warto je uwzględnić, bo grosz do grosza… 🙂

Całkowity koszt wesela

Średni koszt wesela to 40-60 tysięcy zł na około 80-120 gości.

To tak bardzo ogólnie, bo jak już wiecie zależy to od wielu czynników. 🙂 Liczby gości, miejsca wesela, terminu wesela, czy będzie to jedno czy dwudniowa impreza, no i oczywiście od tego, co na tym weselu się znajdzie.

Pamiętajcie też, że nikt Was do niczego nie zmusza, możecie nie robić wesela wcale i wyjechać na wakacje :), możecie zrobić obiad dla najbliższych i wydać np. 10 tys, a możecie zaszaleć i wydać tyle ile Wam się podoba. 🙂

Jak oszacować budżet ślubny
Zdjęcie wykonane przez Piotra Zwarycza obiektiv.pl

Na czym nie warto oszczędzać podczas wesela?

Najważniejsze rzeczy na weselu to jedzenie, alkohol i muzyka. Na tych elementach nie ma co specjalnie oszczędzać, bo te rzeczy goście zapamiętają. Serio, większość gości nie zwraca uwagi na dekoracje i inne pierdółki. Ale wiem też, że dla pary młodej i tak te wszystkie drobne rzeczy są ważne. 😉 Dlatego wszystko trzeba wypośrodkować i przemyśleć na co faktycznie nas stać.

Jak oszacować budżet ślubny
Zdjęcie wykonane przez Piotra Zwarycza obiektiv.pl

Na czym można zaoszczędzić organizując wesele?

Na całej reszcie. 😉 Dekoracjach, stroju pary młodej, dodatkowych atrakcjach weselnych… Ale dokładnie napiszę Wam o tym w osobnym poście. 🙂

Mam nadzieję, że przyda Wam się moja rozpiska do oszacowania wstępnego kosztu wesela. W przyszłym tygodniu rozpiszę Wam jak wyglądały nasze wydatki na ślub i wesele – myślę, że taki konkretny przykład również będzie przydatny. 🙂

Dajcie znać w komentarzach jeśli zmieniłybyście coś w moim szacunkowym budżecie, na pewno pomoże to przyszłym parom młodym. 🙂

– Edyta
Następny post Poprzedni post
Komentarze
ZOBACZ RÓWNIEŻ